18 set. Setmana internacional dels mercats
La campanya internacional
La campanya es va iniciar en l’àmbit internacional l’any 2014 i el 2020 ha crescut fins arribar a més de 4000 mercats participants de 19 països diferents d’arreu del món
La campanya va néixer a Anglaterra i la coordina la Unió Mundial de Mercats Majoristes (World Union of Wholesale Markets) des de l’any 2014. La Diputació de Girona i els mercats que formen la Xarxa de Mercats Sedentaris de Girona (XMSG) es van incorporar l’any 2018 de la mà de l’Institut de Mercats de Barcelona, Mercabarna i la Diputació de Barcelona.
La campanya internacional té tres objectius:
1) Posar en relleu el paper dels mercats. Dinamitzar i revitalitzar els centres urbans on es troben ubicats, per fer fàcil l’adquisició de productes frescos i de confiança sense necessitat de grans desplaçaments.
2) Incloure el major nombre d’actors possibles, per poder dissenyar accions impactants que involucrin el màxim nombre de ciutadans possible.
3) Mostrar internacionalment quins són els trets que fan dels mercats uns espais rics i amb valors comuns.
Tercer any a terres gironines
Els mercats de la XMSG es van afegir a la campanya l’any 2018, celebrant així la tercera edició aquest 2020.
Del 18 al 27 de setembre, durant dos caps de setmana, els mercats de la xarxa tenen a punt un programa bàsicament centrat en xarxes socials que combinen amb activitats presencials.
Com a novetats d’enguany hi ha el batch cooking o “cuina per lots” que permet organitzar i cuinar en poques hores el menjar de tota la setmana. Aquesta manera de cuina potencia l’aprofitament d’aliments i dona solucions per l’estalvi de temps i d’energia a l’hora de cuinar
Durant tots els dies de la campanya els mercats de Girona, Lloret, Olot, Palafrugell, Palamós, Roses, Salt i Sant Feliu de Guíxols es podrà participar a un concurs a les xarxes socials compartint receptes d’aprofitament i guanyar lots o paneres amb productes dels mercats.
Paral·lelament a això, el mercat del Lleó de Girona regala carretons per anar a comprar, el de Lloret proposa cuina de reaprofitament i tallers de reciclatge per fer la bossa de la compra i portaentrepans, per a petits i grans i el mercat d’Olot organitza tallers de reaprofitament; i batch cooking. Per altra banda, el de Palafrugell té previst subministrar bosses isotèrmiques, el de Palamós sortejarà lots de compra “zero plàstics”, i el de Roses i Sant Feliu de Guíxols repartiran bosses. Finalment, el mercat de Salt proposa menús per la tornada a l’escola i d’aprofitament.
El lema de la campanya 2020.
Compra responsable – compra sostenible
Enguany el tema de la campanya internacional és “The Heartbeat of the City”, el batec del cor de la ciutat, i fa èmfasi en la sostenibilitat. En aquest sentit els mercats de la XMSG, dins la campanya “Estimo el meu mercat”, promouen la “compra responsable, compra sostenible”.
Quan es compra de manera responsable es fa pensant en un interès que va més enllà del propi i que té en compte tant l’acte de compra present com, sobretot, el futur de les noves generacions i la sostenibilitat del planeta.
La compra de proximitat, als mercats locals, és una compra responsable, de producte fresc de petits productors i comerciants que ofereixen cada dia el millor d’ells mateixos en benefici de la salut i la seguretat de les persones.
D’aquesta manera la campanya serveix també per donar a conèixer els valors dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), i principalment l’objectiu 12 de producció i consum responsable, així com per promoure una compra i un estil de vida sostenible.
Menjar local és menjar responsable i menjar responsable és menjar sostenible.
Canvi de dates de la campanya
Enguany les circumstàncies impredictibles de la covid19 han fet que la campanya hagi canviat les habituals dates del mes de maig per la segona quinzena del mes de setembre. Els mercats gironins han volgut que aquesta campanya també sigui un homenatge a treballadors i usuaris dels mercats de la demarcació de Girona. El repte, ara més que mai és donar a conèixer la importància de la compra als mercats i sobretot el que representa com a acte responsable que promou la sostenibilitat.
La Diputació de Girona ha volgut donar el seu suport a la campanya de la XMSG. Entre altres aspectes, l’ens supramunicipal subministrarà mascaretes a tots els paradistes membres de la XMSG amb la imatge “Estimo el meu mercat”.